#20220486 CHOICE:SOSYAL MEDYA UYGULAMASI
PROJE KODU | 20220486 |
PROJE SAHİBİ | sena öztürk |
PROJE SAHİBİ LINKEDIN | https://www.linkedin.com/in/sena-%C3%B6zt%C3%BCrk-31a9b7151/ |
PROJE MALİYETİ | 20.000 |
PROJE ÜNİVERSİTESİ | Ege Üniversitesi |
PROJE KATEGORİSİ | Endüstri ve Otomotiv |
PROJE DANIŞMANI | Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR GÜMÜŞ |
Çoğunluğun, kişinin karar vermesine olan etkisi oldukça fazladır. Yapılan bazı çalışmalarda sosyal medyanın karar vermeyi ve sonuçları ne kadar etkilediği belirtilmiştir. Örneğin, çevrimiçi alışveriş yapan birçok kişi, yeni bir ürün satın alma riskini azaltmak için satın alma kararı vermeden önce, ürünü satın alan kişilerin görüşlerini bekleme eğilimindedir. Bu yüzden e-ticaret şirketleri tüketicilerin görüşlerini yazmasına, ürünleri değerlendirmesine ve üyeler arasında sohbet ederek kişisel deneyimlerini paylaşmalarına olanak tanımaktadır. Bu proje kapsamında, insanların gündelik yaşamda karşılaşıp seçiminde kararsız kaldığı durumlarda, hızlı bir şekilde dönüt alabileceği bir platform inşa edilecektir. Kişiye kararsız kalınan durumlarda yardımcı olabilmek için ise yukarıda bahsedilen sosyal medyanın gücü üzerinden, toplumdaki kişilere seçim yaptırılarak bir nevi oylama/anket mantığı kullanılacaktır.
Uygulamayı bir örnek üzerinden anlatacak olursak, karar vermekte zorlanılan konularda biri olan hediye seçiminde, diğer kullanıcılara seçenekler ve bir soru metni içerisinde sizce babama, babalar günü hediyesi olarak hangisini almalıyım? sorusu yönlendirildiğinde, postu gören kullanıcılar beğendikleri seçeneği seçtiğinde şu ana kadar seçeneklere oy verme yüzdelerini görebilmektedir. Ek olarak ürünü beğenip kendi de almak/incelemek istediğinde postun içerisine tıklayarak ürüne ulaşabilmektedir. Postu paylaşan kullanıcı ise paylaştığı post sayesinde oylama sonucunu görüp kararsızlık durumunda çıkabilir ve paylaştığı ürünü satın alan kullanıcılar üzerinden kendine gelir elde edebilmektedir. Uygulamada hediye seçimi dışında başka kategoriler de bulmaktadır. Bunlara giyim, teknoloji, araba, tatil veya eşya örnek verilebilir. Birçok farklı alanda birçok farklı kullanıcıya ulaşıp karşılık bir kar amacı gütmesi hedeflenmektedir.
1 ) https://www.socialwallpro.com/pricing/q-a/voting-polling.html
Bu projede geliştirilmesi hedeflenen uygulamaya benzer bazı uygulamalar da bulunmaktadır. Örneğin SocialWall Pro, soru sorulmaktadır ve hedef kitleniz sosyal medya, SMS veya özel Canlı Uygulamamızı (web uygulaması) kullanarak belirli bir metin içeren bir mesaj göndererek bir dizi cevap arasından seçim yapılmaktadır. Çubukların hareket ettiğini ve yüzdelerin gerçek zamanlı olarak yükselip düştüğünü gördüklerinde, katılımcılar fikirlerinin önemli olduğunu bilirler, kendilerini bağlı hissettirir ve diğerlerini katılmaya teşvik etmektedir. Bu projede ise bu uygulamadan farklı olarak, kullanıcıların dünyanın dört bir yanındaki insanlara ulaşarak fikirlerini alması ve fotoğraf atarak seçenek oluşturmasını ve genel sorulardan ziyade kendi hayatına dokunabilecek ve yararı olabilecek soruları sorabilmesini( Örneğin babama hediye almak istiyorum, sizce hangisini almalıyım?) hedeflemektedir.
2) Pollective Uygulaması
Bir başka benzer uygulama, Şekil 1’de görülen Pollective uygulaması müşterisinin ihtiyacı olan kullanıcıya ulaşmasına ve geri bildirim almasına yardımcı olmayı hedeflemektedir. Kullanıcıların sadece araştırmalara katılarak da diledikleri bu araştırmayı yapabilmelerine imkan sağlamaktadır. Gündeme dair merak edilen konularda araştırma yapılabilmektedir veya araştırmalara katılıp fikir anonim olarak belirtebilmektedir. Bu projede ise bu uygulamadan farklı olarak, araştırmalar yani gündeme dair merak edilen konulardan ziyade kendi hayatı özelinde sorular sorulması ve yorum kısmının kapalı olduğu bir uygulama geliştirilmesi planlanmaktadır.
3) Pollie Uygulaması
Şekil 2’de görülen Pollie uygulaması ise birçok seçenek oluşturabileceğiniz, resim ekleyebileceğiniz, oylama için son tarih belirleyebileceğiniz, seçmenlerin isim, e posta veya anonim olarak katılabildiği, birden fazla anketin birleştiren uygulamadır. Anketi istenilen yerde paylaşılabilmektedir. Bu projede ise bu uygulamadan farklı olarak ilk aşamada izin verilen e-postalardan ziyade herkesin görebileceği erişime açık gönderiler oluşturulması planlanmaktadır. Daha sonraki aşamalarda gönderilere sınırlandırma getirilmesi (örneğin sadece kadınlar gibi) planlanmaktadır. Bir diğer konu ise anonim olarak kullanamamayı, oy verilmesi için mutlaka bir hesap oluşturması gerektiğini hedeflemektedir.
4) Wishbone-Compare Anything Uygulaması
Şekil 3’de görülen Wishbone-Compare Anything uygulaması, kalbinizin arzu ettiği her şeyi karşılaştırmak için başvuracağınız yerdir. Tik Tokers, moda, güzellik, pop kültürü ve çok daha fazlasını kapsar. Günün en çok konuşulan anketlerine oy vererek arkadaşlarınızla eğlenceye katılıp, kendi anketlerinizi oluşturabileceğiniz ve Wishbone topluluğunun nasıl oy kullandığını görebileceğiniz bir uygulamadır. Quizler ile bilginizi sınayabilir, en sevdiğiniz şarkıcıyı ne kadar iyi tanıyorsunuz? Sadece kıyafeti görerek markasını söyleyebilir misin? Bir konu seçin ve bu konuda ne kadar bilgi sahibi olduğunuzu gösterin. Bu projede ise bu uygulamadan farklı olarak genel sorulardan ziyade kullanıcıdan kendi hayatından spesifik sorular sorması beklenmektedir. Quiz ve level kısımlarını kapsamayan bir uygulama geliştirmeyi hedeflenmektedir. Moda, güzellik, pop kültürü konuları dışında teknoloji, hediye, araba vs. gibi konu başlıkları da uygulamada bulunması amaçlanmaktadır.
5) Tiny Poll Uygulaması
Şekil 4’de görülen Tiny Poll uygulaması, arkadaşlarınızla karar vermenin hızlı ve eğlenceli bir yoludur. Sadece birkaç dokunuşla, siz ve arkadaşlarınız, iMessage dan hiç çıkmadan pizza veya taco arasında kolayca karar verebilirsiniz. Mükemmel film zamanını seçin, kıyafetiniz hakkında geri bildirim alın ve hatta elbisenin gerçekten mavi mi yoksa beyaz mı olduğu gibi asırlık tartışmaları çözün. Ücretsiz olarak anket oluşturulabilir ve anket başına 3 seçenek hakkı tanınır. Bu projede ise bu uygulamadan farklı olarak iMessage dan mesajlaşmak yerine uygulamaya girip anket oluşturup herkesin görebileceği şekilde anasayfa yayınlanması ve anket başına ücretsiz olarak 3 seçenek ile sınırlandırmamayı planlamaktadır.
6) Split? - Vote and compare anything
Son olarak Split? -Vote and compare anything uygulaması
Bu projede ise bu spesifik 2 seçenek üzerinden seçim işlemi yapılabilmektedir. Herhangi konuda anket açılabilir ve kullanıcıların bu konu hakkında yorumları alınabilmektedir.
Bu uygulamadan farklı olarak etkileşimi hızlandırmak adına kullanıcıların yorum yapmasına bizim önceliğimiz olarak planlanmamıştır. Ayrıca seçenek sayısını 2 olarak kısıtlamak yerine daha esnek tutulmaktadır. Seçenek sayısı tekli, ikili, üçlü ve dörtlü olarak sunulması hedeflenmiştir.
Projenin gerçeklemesi için gereken insan gücü, teknolojik malzelemeler günümüzde vardır. Ancak projenin uygulanabilirliği açısından kullanıcıların uygulamayı keşfedip indirmeleri gerekmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi ÖZGÜR GÜMÜŞ
Yok
Çoğunluğun, kişinin karar vermesine olan etkisi oldukça fazladır. Sosyal medyanın karar vermeyi ve sonuçları ne kadar etkilediği belirtilmiştir. Örneğin, çevrimiçi alışveriş yapan birçok kişi, yeni bir ürün satın alma riskini azaltmak için satın alma kararı vermeden önce erken benimseyenlerin görüşlerini bekleme eğilimindedir. Bu yüzden e-ticaret şirketleri tarafından desteklenen web tabanlı sosyal topluluklar, tüketicilerin görüşlerini yazarak, değerlendirmeleri değerlendirerek ve güvenilir üyeler arasında sohbet ederek kişisel deneyimlerini paylaşmalarına olanak tanır. Kararsız kalınan durumlarda görüldüğü üzere sosyal etki sayesinde kişinin karar vermesini kolaylaştırmaktadır. Bir başka örnek ise Eski Sovyetler Birliği Cumhuriyetleri nde ikamet eden tatil gezginleri arasında yapılan, tatil seyahati planlama sürecinde sosyal medya kullanımı ve etkisidir. Bulgular, sosyal medyanın ağırlıklı olarak tatillerden sonra deneyim paylaşımı için kullanıldığını göstermektedir. Sosyal medyadan algılanan etki düzeyi ile nihai kararlardan önce tatil planlarında yapılan değişiklikler arasında güçlü bir ilişki olduğu da gösterilmiştir. Bu uygulamanın markalar açısından etkisini ele alırsak, influencer tarafından oluşturulan içeriğin bilgilendirici değerinin, influencer güvenilirliğinin ve takipçilere benzerliğinin, takipçilerin influencerların markalı gönderilerine olan güvenini olumlu yönde etkilediğini ve bunun da daha sonra marka farkındalığını ve satın alma niyetlerini etkilediğini gösterilmiştir. Bu projede geliştirilecek uygulamanın başka amaçlarından biri de hem markanın farkındalığının artırılması hem de kullanıcının karar vermesindeki zorluğun minimuma indirilmesi hedeflenmektedir.
Daniel J. Power & Gloria Phillips-Wren,Impact of Social Media and Web 2.0 on Decision-Making, Journal of Decision Systems, 20:3, 249-261, DOI: 10.3166/jds.20.249-261, 2011.
Kim, Young Ae and Srivastava, Jaideep Impact of Social Influence in E-Commerce Decision Making (pp. 293–302), 2007.
Fotis, J. N., Buhalis, D. and Rossides, N. Social media use and impact during the holiday travel planning process. In: Fuchs, M., Ricci, F. and Cantoni, L., eds. Information and Communication Technologies in Tourism 2012. Vienna, Austria: Springer-Verlag, 13-24, 2012.
Chen Lou & Shupei Yuan Influencer Marketing: How Message Value and Credibility Affect Consumer Trust of Branded Content on Social Media, Journal of Interactive Advertising, 19:1, 58-73, DOI: 10.1080/15252019.2018.1533501, 2019.
SocialWall Pro, https://www.socialwallpro.com/pricing/q-a/voting-polling.html,(Son Erişim: 24 Şubat 2022)
Pollective, https://www.pollective.com.tr/, (Son Erişim: 24 Şubat 2022)
Pollie, https://pollie.app/ , (Son Erişim: 24 Şubat 2022)
[8] Wishbone-Compare Anything, https://play.google.com/store/apps/details?id=com.science.wishboneapp&hl=tr&gl=US , (Son Erişim: 24 Şubat 2022)
Tiny Poll, https://apps.apple.com/us/app/tinypoll/id1337251012 , (Son Erişim: 24 Şubat 2022)
Split?-Vote and Compare Anything, https://play.google.com/store/apps/details?id=vote.split&hl=tr&gl=US , (Son Erişim: 24 Şubat 2022)
Firebase, https://tr.wikipedia.org/wiki/Firebase, (Son Erişim: 27 Kasım 2021)
React Native Nedir?, https://bilginc.com/tr/blog/297/react-native-nedir-kullanmaya-deger-mi ,(Son Erişim: 27 Kasım 2021)
Visual Studio Code, https://www.argenova.com.tr/visual-studio-code-nedir, (Son Erişim: 27 Kasım 2021)
MongoDB, https://www.mongodb.com/ , (Son Erişim: 27 Kasım 2021)
Mailgun, https://www.mailgun.com/ , (Son Erişim: 27 Kasım 2021)